Skocz do zawartości

mackl

Użytkownicy
  • Zawartość

    22
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

  1. Wydatki, poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i związane z jej założeniem, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Istotne, żeby były odpowiednio udokumentowane (faktury, w przypadku opłat skarbowych kwity i potwierdzenia opłaty etc.) Do KPiR taki wpis powinien zostać wprowadzony z datą pierwszego dnia funkcjonowania firmy. Jeśli chodzi o prywatny sprzęt, to bez względu na wartość powinien on być zaliczony do środków trwałych firmy - nie można zaksięgować ich jako zwykłego wydatku, nawet jeśli ich wartość jest mniejsza niż 3500 zł netto (co do zasady, dopiero od tej kwoty sprzęt, który będzie wykorzystywany dłużej niż rok musi zostać wprowadzony do środków trwałych - jeśli będziesz miał do czynienia z zakupem nowego sprzętu). Wartość początkową takich prywatnych sprzętów należy ustalić na podstawie dokumentu zakupu lub - w przypadku jego braku - na podstawie wartości rynkowej z grudnia poprzedniego roku. Jeśli wartość takiego sprzętu będzie mniejsza niż wskazane już wcześniej 3500 zł netto, to można zastosować amortyzację jednorazową - czyli jednorazowo zaliczyć całą kwotę do kosztów.
  2. Podstawową zasadą w przypadku metody memoriałowej w księgowości uproszczonej jest, że wydatek musi być zaksięgowany w tym roku podatkowym, w którym został poniesiony. Jednocześnie, nie powinno się go ujmować w kosztach przed otrzymaniem dokumentującej go faktury. Dlatego w sytuacji "na przełomie miesiąca" wydatek należy księgować w tym miesiącu, w którym otrzymana została faktura. Nawet jeśli oznacza to przełom kwartału, czyli np. faktura z kwietnia dotycząca marca, to i tak należałoby wydatek w kwietniu. Jeśli natomiast faktura dotyczy przełomu roku, to tu trzeba będzie zaksięgować koszt do tego roku, w którym został poniesiony. Zatem, nawet jeśli fakturę dostaniemy w styczniu, ale dotyczyć ona będzie zakupów z grudnia, to księgujemy ją netto do grudnia (VAT w okresie otrzymania faktury, czyli już w nowym roku podatkowym).
  3. Jak sama napisałaś - kwietniowe zmiany dotyczą podatku VAT. Zgodnie z nowymi zasadami, dopuszczalne będą dwa sposoby odliczania podatku VAT - albo 100% od wszystkich wydatków, także tych na paliwo, pod warunkiem że samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie dla celów działalności, co zostanie udokumentowane szczegółową ewidencją przebiegu pojazdów. Szczegółową - bo konieczne będzie wpisywanie m.in. stanu licznika. Można też nie decydować się na taką ewidencję, ale wtedy można będzie odliczyć VAT wyłącznie od wydatków poniesionych na eksploatację - już nie od paliwa - i to tylko w 50%. Od paliwa będzie też możliwość odliczenia 50% VAT, ale dopiero w przyszłym roku - od 1 lipca 2015 r. Zatem, jak widzisz, na nievatowców nie ma to wpływu Pozdrawiam.
  4. Jak sama napisałaś - kwietniowe zmiany dotyczą podatku VAT. Zgodnie z nowymi zasadami, dopuszczalne będą dwa sposoby odliczania podatku VAT - albo 100% od wszystkich wydatków, także tych na paliwo, pod warunkiem że samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie dla celów działalności, co zostanie udokumentowane szczegółową ewidencją przebiegu pojazdów. Szczegółową - bo konieczne będzie wpisywanie m.in. stanu licznika. Można też nie decydować się na taką ewidencję, ale wtedy można będzie odliczyć VAT wyłącznie od wydatków poniesionych na eksploatację - już nie od paliwa - i to tylko w 50%. Od paliwa będzie też możliwość odliczenia 50% VAT, ale dopiero w przyszłym roku - od 1 lipca 2015 r. Zatem, jak widzisz, na nievatowców nie ma to wpływu Pozdrawiam.
  5. A ja mam pytanie trochę z innej beczki - czy jeśli zdecyduję się na kilometrówkę, to będę mógł odliczyć 100% VAT od paliwa? Z tego co czytam po różnych portalach, o zmianach w paliwie mówi się w kontekście lipca 2015, ale nie jestem przekonany...
  6. Hm, być może banalne pytanie, ale - czy opłatę skarbową mogę ująć w kosztach? jakoś nie jestem przekonany...
  7. Nie musisz ich drukować jeszcze raz - w KPiR najważniejsze to żeby się zgadzały numery książki nie stron. I nie musisz też zszywać wszystkich miesięcy razem (nie wiem, czy w niektórych firmach byłoby to możliwe inaczej niż u introligatora )
  8. W mojej działalności zajmuję się m.in. sprzedażą doładowań telefonicznych i biletów MPK. Czy zakup tych rzeczy powinien traktować jako zakup towarów - czyli 10 kolumna, cz też usług? i wtedy jaka kolumna?
  9. Mam problem - wystawiłem kontrahentowi fakturę zaliczkową za otrzymaną zaliczkę, a on potem zrezygnował z umowy. zaliczka jest bezzwrotna - co mam z nią zatem zrobić? księgować do VAT, do PIT? Proszę o pomoc...
  10. Czy to prawda, że nie powinno się już od tego roku wystawiać rachunków, tylko faktury nawet jak się jest zwolnionym z podatku VAT?
  11. Posiadam skup GSM - skupuję od osób prywatnych telefony itp. na umowę kupna srzedaży. Wiem, że sprzedaż takich towarów opodatkowuję w systemie VAT marża. Jednak co w przypadku, gdy osoba kupuje telefon, po czym sprzedaje mi go np. w tym samym tygodniu - on jest właściwie fabrycznie nowy, a z tego co wiem, jak nie był używany przez co najmniej pół roku to nie jest jako używany i w marży. Jak to rozwiązać?
  12. Wystawiłem kontrahentowi rachunek, potem wystawiłem kilka kolejnych. Jednak teraz już widzę że za usługę klient mi nie zapłaci... Czy mogę w takim razie ten rachunek usunąć? Zaburzy mi się wprawdzie numeracja, ale nie będę tego chyba uwzględniać przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy?
  13. Ubezpieczyłem lokal, w którym prowadzę firmę. Polisa ubezpieczeniowa jest na rok - od listopada do października przyszłego roku. Wiem, że jak ubezpieczam auto, to muszę to polisę rozbić na dwa lata podatkowe. Czy w tym przypadku też tak jest?
  14. Prowadzę sprzedaż wysyłkową i chciałbym móc nie zaliczać kosztów wysyłki do podstawy opodatkowania. Czy jeśli umieszczę na stronie klauzule informującą, że zawarcie transakcji równa się przyznaniu mi pełnomocnictwa pocztowego, to będę mógł kosztów wysyłki nie ujmować na fakturze, a co za tym idzie - nie opodatkowywać ich 23% VATem? przyznam że to daje mi większą konkurencyjność :)
×